Eξετάσεις ελληνικής PISA: εξετάσεις κατηγοριοποίησης και αξιολόγησης σχολικών μονάδων, μαθητών και
εκπαιδευτικών.
Η Τετάρτη 10/5 να είναι ημέρα
απεργιακών κινητοποιήσεων σε όλη τη χώρα ενάντια στην αξιολόγηση, για να μη
διεξαχθούν οι εξετάσεις της PISA.
«Δημοσιογράφος:
Εξηγήστε μου γιατί οι δικοί μας μαθητές είναι τόσο χαμηλά στην αξιολόγηση της
Pisa;
Κεραμέως:Ας
ξεκινήσουμε από το ότι δεν γινόταν ποτέ αξιολόγηση. Όταν δεν έχεις αξιολόγηση
στη χώρα 40 χρόνια τι να περιμένεις;»
Με το όνομα «ελληνική PISA» είναι περισσότερο
γνωστές οι «διαγνωστικού χαρακτήρα εξετάσεις για τους μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού
και Γ’ Γυμνασίου». Θα γίνουν την Τετάρτη 10 Μαΐου και θα λάβουν μέρος 6.000
μαθητές της ΣΤ΄ τάξης τριακοσίων Δημοτικών και 6.000 μαθητές της Γ΄ τάξης τριακοσίων
Γυμνασίων.
Η «ελληνική PISA» είναι εφαρμογή του άρθρου 104 του
νόμου 4823/21 της αξιολόγησης, που συνδέει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και
της σχολικής μονάδας με τις «επιδόσεις» των μαθητών. Αυτή η σύνδεση οδηγεί στην
κατηγοριοποίηση των σχολείων και στη συνέχεια συνδέεται με τη χρηματοδότησή
τους. Αποτελεί το δεύτερο επίπεδο, της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού
συστήματος, με πρώτο και τρίτο την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την
ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού.
Η «ελληνική PISA» είναι αντίγραφο της PISA του ΟΟΣΑ, του
αντιδραστικού αυτού οργανισμού του κεφαλαίου και του ιμπεριαλισμού, που με
πρόσχημα την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συστημάτων και των επιδόσεων των
μαθητών κάθε χώρας, ασκεί πιέσεις για να προσαρμοστεί η εκπαίδευση των χωρών
μελών στις αντιδραστικές πολιτικές που προωθεί. Σύμφωνα με αυτόν, τα
εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να προσφέρουν «δεξιότητες» που έχει ανάγκη η
αγορά και οι μαθητές αξιολογούνται κατά πόσο τις έχουν εμπεδώσει και αποδεχτεί.
Τέτοιες είναι η εργασιακή ανασφάλεια-περιπλάνηση και η δια βίου
μάθηση-κατάρτιση, που συνοδεύονται με ιδεολογική χειραγώγηση και πειθαναγκασμό
των νέων να αποδεχτούν το μέλλον που τους επιφυλάσσουν.
Από το 2000, οι εξετάσεις που
πραγματοποιεί ο ΟΟΣΑ μαζί με τις εκθέσεις για τα εκπαιδευτικά συστήματα των
χωρών, έχουν γίνει τα εργαλεία για την προώθηση του χτυπήματος των δικαιωμάτων
των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Η σκλήρυνση του εξεταστικού συστήματος
πρόσβασης στις ανώτερες σπουδές, η σύνδεση της χρηματοδότησης με τα αποτελέσματα
της αξιολόγησης σχολείων, η κατάργηση της επετηρίδας των εκπαιδευτικών, η
επιβολή του προσοντολογίου και το χτύπημα της μόνιμης και σταθερής θέσης
εργασίας είναι οι μόνιμες κατευθύνσεις. Όταν λένε πως «πάτωσαν οι μαθητές στον
διαγωνισμό της PISA»,
νέα επίθεση στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις πρόκειται να ξεδιπλωθεί.
Η πραγματοποίηση αυτών των
εξετάσεων θα αποτελέσει ένα ακόμη όπλο στα χέρια του υπουργείου για την
προώθηση της πολιτικής του για να ρίξει την ευθύνη στην «ανεπάρκεια» των
εκπαιδευτικών για τα αποτελέσματα αλλά και στους μαθητές που δεν προσπαθούν!
Την ίδια στιγμή εξελίσσονται σε όλη
τη χώρα εφορμήσεις των αξιολογητών στα σχολεία.Η αξιολόγηση (που συνδέεται
άμεσα με τη μονιμοποίηση εργαζομένων), συνεχίζεται –παρά την προεκλογική
περίοδο- σε μια προσπάθεια της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ να κάνει τα πρώτα
βήματα εμπέδωσής της, καταπατώντας ακόμα και αυτούς τους κανόνες που έχουν
θεσπιστεί.
Με βάση τα παραπάνω, ΣΕΠΕ και ΕΛΜΕ
πρέπει να αποφασίσουν 3ωρες στάσεις ώστε μαζί με αυτές των ομοσπονδιών ΔΟΕ-ΟΛΜΕ
στις 10 Μάη να οργανωθούν πανελλαδικά απεργιακές συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις
ενάντια στην αξιολόγηση.
Ø Να μη γίνουν οι εξετάσεις της
«ελληνικής PISA».
Ø
Κεντρικός μαζικός αγώνας όλου του κλάδου για να ανατραπεί όλο το πλαίσιο
της αξιολόγησης.